Posláním Centra Brno - Chrlice je
poskytování sociálních a zdravotních
(ošetřovatelských) služeb lidem nad 18 let se zrakovým
postižením
(nevidomým, slabozrakým a se zbytky zraku), zrakovým, sluchovým
postižením a dalším kombinovaným postižením (mentální a tělesné), kteří
vzhledem ke svému zdravotnímu postižení a sociální situaci nemohou žít
ve svém přirozeném prostředí a kteří jsou závislí na pomoci cizích
osob. U kombinovaných
postižení musí být vždy zrakové postižení
dominantní.
Pobytová
služba je plánovaná individuálně s
maximálním respektováním přání a požadavků uživatelů, s podporou jejich
soběstačnosti a samostatnosti, což umožňuje uživatelům rozhodovat o
dalším způsobu svého života.
Je
poskytována taková
míra podpory, která v maximální možné míře zachovává a rozvíjí
schopnosti a snižuje závislost uživatelů na poskytované službě. Služba podporuje
přirozenou vazbu na rodinu, přátele a místní komunitu.
Komplex
poskytovaných služeb:
- ubytování
- úklid, praní, žehlení a drobné opravy ložního, osobního
prádla a ošacení
- celodenní stravování
- pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
- pomoc při denní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- ošetřovatelská a zdravotní péče v nepřetržitém provozu
- lékařská péče - praktický lékař, externí psychiatr
- rehabilitace, léčebný tělocvik, masáže
- externí fyzioterapie
- výchovná, vzdělávací a aktivizační činnost (výuka prostorové
orientace, sebeobsluhy, komunikačních technik, nácvik
a
upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a
dovedností, poradenství v oblasti kompenzačních
pomůcek, výuka na PC, podpora uživatele při hledání a výkonu
zaměstnání)
- zájmová činnost, volnočasové aktivity
- sociálně terapeutické činnosti (muzikoterapie, cvičení paměti)
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (podpora
a
pomoc při využívání běžně dostupných služeb
a informačních
zdrojů, pomoc
při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou)
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
Cíl
pobytové služby:
Cílem poskytované
služby jsou spokojení uživatelé:
- kteří si za podpory poskytované sociální služby co nejdéle uchovávají
svoje schopnosti a dovednosti, zejména ve vztahu
ke
své soběstačnosti
- kteří dosáhnou
takového stupně samostatnosti v sebeobsluze, v praktických činnostech,
prostorové orientaci a komunikaci,
aby
mohli kvalitně a samostatně žít plnohodnotný, aktivní a důstojný život
v Centru i mimo Centrum
a aby se mohli i případně začlenit do
pracovního procesu
Cíle
vychází z rozvojového plánu organizace, který je 1x ročně hodnocen a
jsou aktualizovány další aktuální požadavky v souvislosti s
poskytovanou službou.
Zásady
a principy poskytované sociální služby
1) Respektovaní
práv a svobody
Při poskytování sociální služby jsou dodržována lidská práva
a svobody 2) Respektovaní volby
uživatele a
zajištění důstojného života uživatele
• Dávat příležitost k uplatnění vlastní vůle
• Umožňovat vyjádření vlastního názoru
• Respektovat soukromí uživatele
• Dávat uživateli možnost odmítnutí
služby, pokud
to není v rozporu s platnou legislativou
•
Chránit uživatele před předsudky a negativním
hodnocením -
uživatel není stigmatizován svou diagnózou
• Respektovat přání uživatele s předchozím vysvětlením jeho
možných nepříznivých důsledků 3) Respektování
potřeb uživatele
• Ve středu zájmu je vždy uživatel, jeho potřeby a zájmy
• Uživatel se podílí na plánování sociální služby, která vede
k
zachování co nevyššího stupně soběstačnosti 4) Odbornost
sociální služby
Sociální službu poskytuje odborně kvalifikovaný personál, který
dodržuje profesní i vnitřní předpisy:
• etický kodex zaměstnance
• vnitřní předpisy (směrnice, řády,
standardy organizace),
které jsou v souladu s platnými zákony a normami
• ošetřovatelské standardy
Respektování
vůle uživatelů Zájemce
o sociální službu má právo se rozhodnout, zda sociální službu bude
využívat či nikoliv. Vlastní vůle se při řešení nepříznivé sociální
situace projevuje při jednání se zájemcem o poskytnutí sociální služby
i v průběhu jejího poskytování. Uživatel si volí rozsah poskytované
sociální služby, z části vybavení pokoje, denní režim, rozsah odebírané
stravy, výběr hlavních jídel, způsob trávení volného času. Zaměstnanci umožňují
uživateli se svobodně rozhodnout na základě podaných
informací. Zaměstnanci respektují
přání uživatele s předchozím vysvětlením jeho možných důsledků. Názory
uživatelů na poskytovanou sociální službu jsou zjišťovány pravidelnými
dotazníkovými anketami - minimálně 1x ročně. Svou vůli mohou uživatelé
projevit připomínkami, podněty a
stížnostmi. Cílová
skupina:
- osoby starší 18 let se zrakovým postižením (v pásmu úplné a praktické nevidomosti, těžké a silné slabozrakosti dle vyhlášky č. 359/2009Sb.) - osoby starší 18 let se zrakovým
postižením v kombinaci s tělesným, mentálním a sluchovým postižením. U kombinovaných postižení musí být vždy
zrakové postižení dominantní.
Kapacita
našeho zařízení pro pobytovou službu je 104 uživatelů.
Služby nemohou být nabídnuty občanům postiženým:
- psychickými a duševními chorobami, které znemožňují jejich
soužití v kolektivu
- jejichž zdravotní stav v době přijetí vyžaduje péči ve
specializovaném
zařízení
- kteří trpí infekčními nebo parazitárními chorobami
- nemocným tuberkulózou
- trpícím alkoholismem či jinými formami toxikomanie
- společensky nepřizpůsobivým, kteří svým chováním
narušují vztahy v kolektivu
Veřejný
závazek Všechny
výše uvedené dílčí části zabývající se cíly a způsoby poskytování
služeb a vzniklé předpisy jsou jednak uveřejněny v prostorách Centra
Brno-Chrlice, a to jak v tištěné nebo elektronické podobě na
jednotlivých
odděleních. Veřejnost se může, mimo jiné, s tímto závazkem seznámit
prostřednictvím internetových stránek zařízení (www.centrumchrlice.cz). Tím,
že Centrum Brno-Chrlice tato prohlášení zveřejňuje, současně i veřejně
oznamuje, že poskytování veškerých služeb bude probíhat dle těchto
principů a v souladu s vnitřními metodickými
pokyny.
Ochrana
před předsudky vůči uživatelům Mohou
se vyskytovat negativní předsudky veřejnosti vůči uživatelům,
které veřejnost někdy vnímá jako nepotřebné, nevrlé,
sobecké. Ze strany mladých lidí se může projevit i pohrdání
apod. Mohou se vyskytovat projevy předsudků uživatelů vůči „novým“
uživatelům nevhodnými projevy a komentáři. Mohou se vyskytovat
předsudky
zaměstnanců vůči uživatelům komentáři, nevhodným jednáním,
nevhodným představováním apod. Opatření: Zaměstnanci
chrání uživatele před předsudky a negativním hodnocením veřejností a
ostatními uživateli vhodným jednáním s uživatelem. Mají na
mysli, že to, jak o uživateli mluví, jak s ním mluví a jednají,
vypovídá o uživateli samotném a vytváří určitý dojem u druhých. Proto
zaměstnanci:
· jednají s uživatelem jako s rovnocenným
partnerem,
· nevyvolávají při jednání s uživatelem v druhých
soucit nad uživatelem
nebo představu o jeho závislosti
na sociální službě,
· volí vhodná slova při jednání s uživatelem nebo o
něm
(nemluví s ním
jako s dítětem, neoslovují ho zdrobnělinou nebo
familiárně
„babi,
dědo“),
· nemluví před druhými o
záležitostech, které by mohly vyvolat předsudek (např. o inkontinenci
uživatele)
· nepředstavují uživatele jeho diagnózou („pán je
dementní“), ale
zdůrazňují jeho silné stránky,
pozitiva.
Centrum je denně
otevřeno veřejnosti (rodinným příslušníkům, bývalým uživatelům, hostům,
dětem a studentům,
dobrovolníkům, odborné veřejnosti), dále při různých
společenských akcích pořádaných pro uživatele s cílem
vzájemného
sbližování a s cílem minimalizace rizika negativních předsudků.